Plug-in hybridné auto pripojené k nabíjacej stanici počas nabíjania.

Hybridné a plug-in vozidlá – úspora, ktorá sa nemusí vždy vrátiť

by spravca

Hybridy a plug-in hybridy sľubujú nižšiu spotrebu, tichú prevádzku a ekologickú jazdu. Realita býva o niečo zložitejšia. Kým papierové hodnoty spotreby sú lákavé, v bežnej premávke je rozdiel medzi sľubom a praxou výrazný. Ak zvažujete prechod na hybrid, mali by ste poznať, kedy sa úspora skutočne oplatí a kedy nie.

Ako funguje hybrid a plug-in hybrid vozidlo

Hybridné vozidlá kombinujú spaľovací motor a elektromotor, ktoré spolupracujú podľa aktuálnych podmienok jazdy.

  • Klasický (HEV) hybrid sa nabíja rekuperáciou – teda energiou získanou pri brzdení.
  • Plug-in hybrid (PHEV) má väčšiu batériu, ktorú môžete dobiť zo zásuvky a jazdiť niekoľko desiatok kilometrov čisto na elektrinu.

Na papieri ide o ideálne riešenie, ktoré má prináša bonusy ako úspora paliva, vďaka čomu vám zvýši na nové hliníkové disky, nižšie emisie a tichý chod. Ale ako to funguje v praxi?

Spotreba v realite – čísla verzus skutočnosť

Oficiálne údaje o spotrebe hybridov sú merané podľa normy WLTP, ktorá počíta s ideálnymi podmienkami. V realite však plug-iny dosahujú spotrebu o 30 až 80 % vyššiu, ak ich vodiči pravidelne nenabíjajú. Ak jazdíte dlhé trasy bez možnosti nabíjania, spaľovací motor pracuje častejšie a úspora sa stráca.

V praxi to znamená, že auto s udávanou spotrebou 1,5 l/100 km môže reálne spotrebovať 5 až 6 litrov, ak ho používate ako bežné auto bez nabíjania. Svoju úlohu tu zohrávajú aj najlacnejšie pneumatiky, ktoré môžu mať vysoký valivý odpor.

Náklady, ktoré vás môžu nemilo prekvapiť

Hybridné systémy sú technicky zložitejšie. Vyššia obstarávacia cena sa má vrátiť nižšími nákladmi na palivo, ale to je možné len vtedy, keď sa auto používa správne. Ak denne jazdíte krátke trasy a auto máte možnosť nabíjať, plug-in hybrid sa oplatí. No ak parkujete na ulici bez prístupu k zásuvke, batéria sa bude využívať minimálne a väčšinu práce odvedie spaľovací motor.

Okrem toho treba počítať s vyššími cenami servisu a poistenia, pretože vozidlo má dva pohonné systémy. Pri výmene brzdového systému, chladiacej kvapaliny či batérie sú náklady dvojnásobné oproti bežnému benzínu. A za takéto peniaze by ste mali nové letné či zimné pneumatiky. „Hybrid nie je zázračný recept na úsporu. Ak ho používate ako klasické auto bez nabíjania, spotreba stúpne a batéria sa zbytočne opotrebúva,“ upozorňuje Ladislav Patrik, technický expert.

Ekologický, ale nie vždy ekonomický

Hybridné vozidlá sú ekologickejšie najmä v mestách, kde rekuperácia funguje najefektívnejšie. Ekologická stopa  však závisí aj od výroby a recyklácie batérií.
Podľa štúdie Transport & Environment z roku 2023 má plug-in hybrid pri nepravidelnom nabíjaní po troch rokoch používania vyššie emisie CO₂ než úsporné diesle.

 

 

 

You may also like